Skibet

Snurrevodskutteren ANNA ELISE

Om Skibet

Skibet er bygget på J. Christoffersens Værft i Nordby på Fanø i 1932 til fisker Ole Jensen Rud. Skibet er en træbygget damkutter og fik navnet NIELS RUD af Esbjerg med fiskerinummer E 454. Køl og kølplanker er af bøgetræ, spanter og klædning af eg og dækket af fyrretræ.

NIELS RUD's første motor var en et-cylindret June-Munktell på 72 HK. I 1958 fik skibet en ældre to-cylindret 110 HK Hundested motor, som i 1960 blev udskiftet med en fabriksny Hundestedmotor af samme type. ANNA ELISE's motor vejer 5½ ton og yder det samme som en lille personbils motor.

I 1995 blev ANNA ELISE hædret under Træskibssammenslutningens pinsestævne med disse ord:

”Kølhalingsblokken går i år til snurrevodskutteren ANNA ELISE, der er bygget på Fanø i 1932, for skibets meget flint restaurerede glødehovedmotor. Motoren, der er en 110 HK Hundested type KK, er en del af sjælen i ANNA ELISE, og står i et velholdt og skinnende motorrum, der er en fryd for øjet.

Desuden tildeles blokken som en biting til ANNA ELISE’s ejere for et velfungerende skib, hvor der gøres meget for at få nye mennesker ind i et spændende fællesskab omkring et gammelt sejlskib”

Sådan nogle ord kan have en evig gyldighed. Motoren blev totalrenoveret igen i 2008 på Fregatværftet i Ebeltoft og Dansk Motor- og Maskinsamling i Grenå.

Skibet havde oprindelig en såkaldt dam til opbevaring af fangede fisk om bord. Dammen var et lastrum midtskibs, der var åbent til søen gennem mange borede huller i klædningen, så der hele tiden var frisk havvand i dammen. Fiskene var levende og af første klasses kvalitet, når de blev landet.

Senere, da skibet gik fra snurrevodsfiskeri til trawlfiskeri, hvor de fangede fisk er døde, fandt man på at ise fangsten, og NIELS RUD fik derfor dammen omdannet til et lastrum ved at proppe hullerne i klædningen.

Skibets data

Navn: ANNA ELISE, ex. ANNA ESTHER, ex. NIELS RUD

Hjemsted: Helsingør

Ejer: Bådforeningen af 12. april 1978

Kendingsbogstaver: OWUM

Anvendelse: Fritidsfartøj

Byggeår/-nr.: 1932/1

Værft: J. Christoffersen, Fanø

Længde pp. skrog: 16,29 meter

Længde (Loa) skrog: 18,59 meter

Længde med bovspryd: 25,00 meter

Bredde: 5,02 meter

Dybdgang: 2,40 meter

Sejlareal: 240 m2

Højde over havet: 22 m

Tonnage: 37,95 BRT/19,61 NRT

Hjemsted: Helsingør, Danmark

Skrog materialer: Eg på eg (køl og kølplanker bøg)

Dagture: Redningsmidler til 25 personer

Togter med overnatning: køjer til 13 personer.


Maskineri m.v.

Bevaringsværdig 2 cylindret, 2-takt, 110 HK (82 kW), mellemtryk dieselmotor fra A/S Hundested Motorfabrik, 1960 (den med den "rigtige" lyd og én af de sidste i drift).

Totalrenoveret i 2008.

Vendbar/justerbar propel

Styring, rat med kæde til rorkvadrant

Hjælpemaskine Lister Diesel, trækker generator og lænse-/spulepumpe


Navigationsudstyr m.v.

Magnetkompas

GPS: Garmin GPSMAP 4010

Radar:  Garmin GMR 18

VHF og radiomodtager


Indretning om læ beskrevet forfra:

Forpeak med storesrum og kædekasse

Mellemgang med adgang til dæk og toilet

Forkahyt (2 køjer)

Kombineret salon, kabys og køjerum (8 køjer) og med opgang til dæk

Maskinrum med adgang fra dækket

Agter Bestiklukaf/kahyt (3 køjer)